איזה קומפוסטר מומלץ לרכוש?

קיימים היום בשוק המון סוגי קומפוסטרים, כשכל אחד נראה ומתנהג קצת שונה מחבריו הקומפוסטרים. איך בכל זאת בוחרים את המומלץ ביותר? על רגל אחת - זה שהכי מתאים לצרכים האישיים שלי, הוא המומלץ ביותר 🙂

תוכן עניינים

סוגי קומפוסטרים

הקדמה הביאה איתה שפע, בהכל. כן, גם בסוגי קומפוסטרים… השלב הבא יהיה קומפוסטר חכם עם שליטה מרחוק שיודע איפה וכמה לפזר באופן עצמאי (אם כבר המציאו לא נתפלא אבל אם לא – תזכרו שאנחנו הראשונים שהציעו!). בואו נכיר את סוגי הקומפוסטרים השונים ונבין מי מהם ישרתו אותנו בצורה הכי מדוייקת –יש 3 סוגים עיקרים: קומפוסטר רציף, קומפוסטר מסתובב קומפוסטר תולעים

קומפוסטר רציף

קומפוסטר רציף הוא לרוב מיכל גדול וסגור ללא תחתית (השאריות האורגניות יושבות על האדמה) הנועד לקמפסט מגוון חומרים אורגנים, החל משאריות מטבח וכלה בפסולת החצר. הם נקראים "רציפים" מכיוון שניתן להוסיף חומר כל הזמן לחלקו העליון של הקומפוסטר. בדרך כלל הקומפוסט המוגמר נמצא בתחתית המיכל מכיוון שהוא שכב שם מספיק זמן בכדי להפוך לקומפוסט, ניתן למשוך את הקומפוסט המוכן מתחתית הערמה. איך נדע שהקומפטסט מוכן אתם שואלים? על זה ענינו בכתבה הבאה הצמודה (קומפוסטציה ביתית למתקדמים). מכיוון שהקומפוסטרים הללו אטומים במכסה, מכרסמים נשארים בחוץ. ובגלל נפחם הגדול מתאפשר עליית טמפרטורות גבוהה יותר וזה מוסיף לאיכותו של הקומפוסט ואף הורג זרעים שיכולים לנבוט לאחר הפיזור הקומפוסטר בגינה.

קומפוסטציה תחת זכוכית מגדלת

קומפוסטציה ביתית למתקדמים

הכתבה הבאה מיועדת לאנשים שרוצים להעמיק יותר לתוך התהליך של הקומפוסטציה בכדי לדעת לייצר קומפוסט ביתי איכותי באמת ולא מפחדים ממדידות וממעקב רציף. מהם השלבים

בעיות נפוצות ופתרונם

יש לציין שבשביל תהליך הפקת קומפוסט יעיל יש להכניס חמצן לקומפוסטר וזה לרוב קורה על ידי ערבוב הערימה בעזרת קלשון, את חפירה או כלי יעודי. פתחי אוורור מסייעים גם כן.

כאן נוצרת בעיה, הרבה אנשים מוצאים את מלאכת ערבוב הקומפוסט מייגעת ואף קשה מידי ולכן פותח הקומפוסטר המסתובב שעליו נדבר מייד.


דבר נוסף שקורה הוא שכאשר אני מערבבים את הערימה אנו מערבבים חומרים אורגנים שרק עכשיו נכנסו לקומפוסט עם קומפוסט מוכן או בשלבי סיום. וזה מוסיף עוד עבודת סינון לפני הפיזור שגם לוקחת זמן רב וגם יכולה להיות מייגעת ולא נעימה. מה עושים בכדי למנוע זאת אתם שואלים?
הפתרון שלנו הוא להחזיק ב2 קומפוסטרים רציפים זה לצד זה. כאשר מיכל אחד מתמלא נחדול להזין אותו ונתחיל להזין את הקומפוסטר הנוסף בזמן שהמיכל הראשון יסיים את תהליך הקומפוסטציה ויאפשר ערבוב והכנסה של אוויר ללא ערבוב של שאריות טריות. לאחר מספר חודשים (תלוי במגוון גורמים) תוכלו להוציא את הקומפוסט המוכן מהמיכל הראשון, להפסיק להזין את המיכל השני ולחזור ולהזין את המיכל הראשון.

קומפוסטר מסתובב

קומפוסטר ביתי יעיל ונוח המקל על הכנת הקומפוסט ומאפשר לכל חובב לייצר קומפוסט בקלות וללא צורך בעבודה פיזית מאומצץ או לכלוך של הידיים.
גם כאן תהליך טוב מתחיל בתערובת מאוזנת של חומר ירוק וחומר חום (עוד על הכנת קומפוסט תוכלו למצוא בכתבה הצמודה) וכמובן בשמירה על לחות. אך בשונה מהקומפוסטר הרציף הכנסת האוויר לתערובת (שהרי תהליך הקומפוסטציה הוא תהליך אירובי) היא קלה ופשוטה. אחת לחודש יש לסובב את המיכל מספר פעמים בכלי לגרום לכל התערובות לקבל חמצן (יש המון גישות כמה צריך לסובב את המיכל ואין תשובה נכונה אחת ,אף שיטה לא נבדקה בצורה מדעית לפי ידיעתנו ).

יתרון נוסף ובולט של הקומפוסר המסתובב על פני הרציף הוא שהמיכל אינו יושב על הקרקע וזה מאפשר למקם אותו גם במרפסות, חניות וכו'. כאן חשוב לציין שקיימים חורי אוורור וניקוז בקומפוסרים הללו לכן מומלץ למקם כלי קיבול בתחתית הקומפוסט המסתובב.

קומפוסט

כל מה שרציתם לדעת על קומפוסט

מהו קומפוסט? איך מייצרים אותו? ולמה הוא מועיל ? רוצים לדעת את התשובות? על כל אלה ועוד נענה בכתבה הבאה. מה זה בעצם קומפוסט? קומפוסט

מסתובב כפול

קומפוסטר מסתובב כפול הוא פתרון מדהים למקצוענים ולחובבנים כאחד ולכן הוא קומפוסטר מומלץ. היתרון הגדול בו הוא שבזמן שמנה אחת מתבשלת, ניתן להזין את המיכל השני ולמיכל הראשון יהיה זמן ונחת לסיים את התהליך.

מד דוקרן על קומפוסטר

קומפוסטר תולעים

גם אם אין לכם גינה או חצר, אפשר להכין קומפוסט בתוך הבית. קומפוסטר תולעים הוא אידיאלי במקרה כזה. הוא בעצם מיכל המאפשר לתולעים אדומות לחיות בתוכו. התולעים ניזונות משאריות האוכל שלכם והצואה שלהן תהיה לקומפוסט מצויין! הן זריזות ועושות עבודה מצויין תוך זמן קצר יחסית.
מבנה הקומפוסטר תולעים הוא לרוב בקומות, כאשר התולעים מסיימים לכרסם את השאריות האורגניות הן מטפסות למיכל העליון.

אין כל הכרח להשתמש בקומפוסטר יעודי לגידול תולעים אדומות. אפשר לעשות זאת בכלי כלי כמעט. צריכים תולעים? דברו איתנו ונכווין אותכם.
קומפוסט תולעים הוא קומפוסט משובח שנקרה בשפת העם – הומוס.

התאמת הקומפוסטר אליי

אחרי שהכרנו סוגי קומפוסטרים עיקריים בשוק, הבה נשייך אותם לצרכים האישיים שלנו וכך נדע איזה קומפוסטר יהיה הבסטי שלנו להמשך הדרך 😉

למה לנו לבחור בקומפוסטר רציף?

קומפוסטר רציף הכי יתאים לגננים שרוצים מקום להשליך שאריות מטבח, עשבי גינה וקצת פסולת מהחצר או הגינה – השלך ושכח. אם יש לכם גינה גדולה, דשא, המון שיחים ועצים… מי שמחפש קומפוסטר ביתי גדול, לרוב ישתמש בקומפוסטר הרציף. קומפסטרים אלו לרוב נייחים וגדולים יותר ומאפשרים כניסת כמות רבה של פסולת אורגנית בבת אחת.

אם אתם לא מפחדים לעבוד עם את חפירה ולהפוך מידי פעם את האדמה או שאתם לא זקוקים לכמות יפה של קומפוסט ובאופן סדיר, הרציף הוא קומפוסטר מומלץ בשבילכם וגם לרוב שווה את המחיר.

למה להשתמש בקומפוסטר מסתובב / מערבל?

קומפוסטר מסתובב או קומפוסטר מערבל הם מסוג הקומפוסטרים הפופולריים ביותר בעולם, בזכות קלות השימוש בהם. במקום להרים אותו או להשתמש באת חפירה בשביל לערבב ולהוסיף חמצן כל שנותר לעשות הוא לסובב. במידה ונרצה להוציא את הקומפוסט נוכל למקם כלי קיבול מתחת למיכל, לפתוח אותו, לסובב ולתת לקומפוסט להשפך.
הכי מתאים לאנשים שרוצים מינימום התעסקות.

קומפוסטר תולעים

יתאים בעיקר לאנשים שלא נגעלים מתולעים ומהתעסקות איתם ויכולים לקחת אחריות ולדאוג להם. התוצר איכותי ביותר.

מילים אחרונות

אז איזה קומפוסטר מומלץ? אחרי שעברנו על סוגי הקומפוסטרים ועל מידת ההשקעה או המרחב שנצטרך להעניק להם, בטוח כבר בחרתם את בחיר לבכם או שאפילו כבר הזמנתם לכם אחד שיגיע עם סרט ורוד ואיזה מארז בירות מתנה בפנים (כי בינינו עבודה בגינה, שמש ובירה = תענוג צרוף). כי בתכלס, העיקר ש'טבעלו' 😉
יש לכם עוד שאלות? אתם מוזמנים להרים לנו טלפון ואנו נעשה כמיטב יכולתנו לתת לכם תשובה מספקת.

כתבות נוספות

שאלות נפוצות על קומפוסט

שאלות נפוצות על קומפוסט

הקומפוסטר לא סתם הפך להיות חברו הטוב של האדם, האדמה וגם היקום מודה לנו על כל גרם של זבל אורגני שלא נקבר או מושלך לפח.

חממה טיפולית

חממה טיפולית

מאז ומתמיד ידענו שישנו קשר ישיר וחיבור עמוק בין הנפש לטבע, ולגבי הקשר בין הנפש לגוף אין לנו כל ספק. אבל אם לרגע ניקח את

גידול הידרופוני בחממה ביתית

גידול הידרופוני בחממה ביתית

גידול הידרופוני בחממה ביתית – פרי עץ הדעת שמשגע את עולם הגינון הפרטי! לא פעם שמענו את ההתלהבות בקולם של מי שמגדל הידרופוני ואם גם

חממה ביתית על שטח חקלאי

חממה ביתית לא רק לגידול צמחים

כשאנחנו חושבים על חממה אנחנו ישר חושבים על גידול צמחים אבל תתפלאו לדעת שיש עוד הרבה אפשרויות יצירתיות. חממה ביתית יכול להיות בדיוק המבנה שאתם

גלילה לראש העמוד
מנעול פתוח
כיף שחזרת
דילוג לתוכן