גדלו אדמה בריאה

גדלו אדמה בריאה

האדמה היא דבר חי, אדמה בריאה היא מקום שוקק חיים.כשהאדמה חיה בהרמוניה עם החיים בה, היא מהווה בסיס נהדר לגידול צמחים יפהפיים ואוכל בריא. בכתבה שלפניכם נדבר קצת על מה מרכיב את האדמה, איך מתנהלת קרקע בריאה, למה לא כדאי לרסס אותה ואיך בעזרת טיפול נכון באדמה יש לנו סיכוי להציל את ההתחממות הגלובלית. כמובן שגם ניתן מספר טיפים שיעזרו לכם להבין מה אתם צריכים לקרקע שלכם, ואיך תוכלו לשפר אותה.

תוכן עניינים

אדם ואדמה

מסתבר שאנחנו, בני האדם, והקרקע בנויים בערך אותו דבר.
בפישוט והכללה – הקרקע מכילה מיקרואורגניזמים, חמצן, מינרלים, מים וחומרים אורגניים (כל דבר חי או שהיה חי). בני אדם מכילים בגופם חיידקים, חמצן, מינרלים, מים וחומרים אורגניים. מה שאומר שאנחנו אכן עשויים מאותם דברים מהם עשויה הקרקע (בדרך כלל פחות התולעים). חיינו תלויים באותה המידה בחייהם של החיידקים בגופנו, בדיוק כמו באדמה.  

אין ספק שהבלאגן הזה של מינרלים וחיידקים קצת יותר מסודר בגוף בני האדם -לדוגמא יש כניסות ויציאות אשר מסומנות בבירור. אך בכל זאת קרקע כאורגניזם, מופלאה לא פחות.

אדם עשוי מאדמה

ממה מורכבת הקרקע?

האדמה מורכבת מחמישה מרכיבים: מינרלים (חרסית, טין וחול)  חומר אורגני (צמחים, חיות ומיקרואורגניזמים מתים ומפורקים בצורה כזאת או אחרת), ייצורים חיים, גז ומים. 

 

מה שחשוב שתבינו, הוא שמטר מרובע של אדמה בריאה מכיל בתוכו טריליונים של יצורים חיים. טריליונים, פשוטו כמשמעו.

חיידקים, פטריות, פרוטוזואה, ארכיאה, ארכנידים ותולעים, כולם פועלים יחד להאכלת הצמחים. לכן, ניתן לומר שהם מזינים גם אותנו.

סוגי קרקעות

שלושת המינרלים העיקריים שמרכיבים את הקרקע הם: חול, טין וחרסית.

כאשר חול הוא בעל החלקיקים הגדולים ביותר, אחריו הטין ולבסוף החרסית עם החלקיקים הזעירים ביותר. 

היחס בין החלקיקים השונים וההרכב שלהם מגדירים את מרקם הקרקע. 

מסווגים את סוג האדמה לפי גודלה.

גודל המינרלים (1)

אתם יודעים בערך מה הגודל של גרגירי חול.

חלקיקי סחף (טין) הם בערך בעובי של קצה שיערה. 

חלקיקי חרסית הינם קטנים מכדי שניתן יהיה לראותם, עד שהם מתקבצים יחד לגושים ענקיים ונסדקים בחצר ביתך. 

חרסית סדוקה

החרסית שונה מחלקיקי אדמה גדולים יותר בכך שהוא מכיל חומר אורגני וחומרי הזנה מהצמחים.

טיפים לגידול אדמה

אל תהפכו את האדמה

אין צורך לחפור או להפוך את האדמה פרט לנסיבות נדירות (לדוגמה: כאשר קיימת אדמת חרסית כבדה מאוד), הפיכת האדמה רק תגרום נזק לחיידקים החיים באדמה שלכם ותגרום לכם לעבוד קשה לחינם. כאשר אנו הופכים את האדמה אנו הורסים את המיקוריזות השבריריות (החוטים הפטרייתיים) ולפעמים גם הורגים את תולעי האדמה ועוד חיים חשובים אחרים, אשר תורמים לה ולנו רבות.

אל תשאירו אדמה חשופה

כאשר האדמה חשופה (ללא צמחיה או חיפוי מעליה) היא פגיעה יותר ועשירה פחות.

ברגע שהאדמה שלכם מכוסה על ידי צמחים או חיפוי היא נשארת לחה ומאפשרת לכל החיים שבה, בין עם זה חיידקים או תולעים, לשגשג ולהתרבות.
חיפוי הקרקע יכול להעשות בעזרת חומר אורגני כדוגמת קומפוסט, עשבים מתים, רסק גזם ושבבי עץ. שכבה זו תגן על האדמה מפני טמפרטורות קיצוניות ויובש, ותסייע להזין את הקרקע לטווח הארוך. 

גדלו צמחים המשמשים לחיפוי

גידולי חיפוי הם בעצם חיפוי חי. חפשו צמחים עונתיים מקבעי חנקן שעושים צל, מספקים מזון לאדמה, פותחים אותה ומגנים עליה. גדלו אותם סביב הצמחים שלכם (הם יכולים להיות בעלי פריחה יפה כמו כובע הנזיר למשל). לאחר שתסתיים עונתם הופכים הצמחים לחומר אורגני בקרקע. 

עזבו אתכם מדשן כימי (רוב הזמן)

ספקו לאדמה שלכם קומפוסט כחיפוי ודאגו למים, משם הצמחים ידעו לעשות את העבודה לבד. דאגו לספק קומפוסט איכותי ובשל ותערובת מגוונת של מזון לתולעים ולחיידקים אשר ייצרו לכם הומוס (קומפוסט אשר תולעים מייצרות) טבעי. שורשי צמחים, מושכים אליהם את האורגניזמים הנכונים ליצירת אזור שורשים מזין ותואם PH ופטריות משתפות פעולה ומגדילות את טווח השורשים. לכן, לאחר שצמח מת אפשר להשאיר את השורשים שלו באדמה. במקרים נדירים בהם יש צורך בדשן (אדמה מדורגת או מדוללת), השתמשו רק בדשן אורגני.

דשן כימי מכיל בתוכו רכיבים מבניים (חלקיקי אדמה) ומינרלים- במיוחד N-P-K, (חנקן, זרחן ואשלגן. אלו המינרלים העיקרים שמכילים הדשנים הכימים שאין צורך למהר ולקנות). מינרלים אלו אכן משפיעים על איכות האדמה, אך שילוב הרכיבים המבניים עם מינרלים ייתן לכם תערובת שאינה מכילה ואינה תומכת בחיים. 

אדמה בריאה

הוסיפו, במקום להבריח או להרוג

הצמחים שלכם חולים במחלה ואתם רוצים לסלק את החרקים על ידי ריסוס? נסו תחילה להוסיף משהו שאינו ריסוס אשר יאכל או יתחרה עם העבריין אשר פוגע בגידולים שלכם.  אדמה בריאה ושיטות טיפול וגידול אורגניות מגוונות ימשכו חרקים טובים שאוכלים חרקים "רעים" ובכך יאזנו את כמות המזיקים. לדוגמא: חיפושית פרת משה רבנו טורפת כנימות ולכן אם נראה כזו בסביבה אפשר להזמין אותה לבקר בגינתנו ולאכול את הכנימות אשר פוגעות בגידולים שלנו. שתילה מגוונת והמנעות מגידול יחיד ובודד, יחד עם שימוש נכון בקומפוסט ותה קומפוסט יכולים להועיל גם הם.

תשתמשו בכל מה שגדל

צאו מנקודת הנחה שכל מה שגדל על האדמה שלכם הוא טוב בשבילכם.

גדלים עשבים? מצוין! אל תרססו אותם. אתם יכולים להוציא אותם כשהם קטנים או לחילופין ישר לאחר הפריחה ולפני שלב הפקת הזרעים ולנצל אותם בתור חיפוי קרקע בין הצמחים שלכם. במידה וזה לא אסתטי מספיק בשבילכם תגרסו או תגזרו אותם לאורכים זהים ולאחר מכן פזרו אותם באופן שווה בערוגות שלכם. אם זה בכלל לא הסטייל שלכם, זרקו את העשבים אל הקומפוסטר וכאשר הקומפוסט מוכן פזרו אותו בערוגות שלכם בתור חיפוי קרקע.

תערכו ניסויים

לבצע ניסויים זה ממש כיף וזו גם הדרך הטובה ביותר להכיר את האדמה שלכם ואת כל תכונותיה לעומק. 

תערערו על כל מה שאומרים לכם, כולל מה שכתוב בכתבה הזאת. בדקו מה עובד הכי טוב אצלכם, כל גינה והתכונות שלה, האקלים שלה, האדמה שלה והצמחים שלה. תמדדו ותעקבו אחר שינויים, נסו דברים גם במחיר של טעות. נסו רעיונות חדשים גם אם הם נשמעים לכם מופרכים. אולי תכשלו ואולי תגלו סודות מדהימים, אך מה שבטוח זה שתלמדו המון. וכמובן שתפו אותנו בתוצאות!!

אז מה הופך קרקע לטובה בעצם?

אדמה בריאה היא תהליך קומפוסטיזציה מתמשך. רשת המזון באדמה בריאה מציעה תערובת מתמשכת של חיים המספקת מינרלים וחומרי הזנה. לעומת זאת, אדמה שמכילה דשנים כימים או חמרי הדברה יכולה לפגוע ביצורים החיים שבה, יכולה לפגוע בפוריות הקרקע, בצמחים הגדלים בה ובהמשך הדרך גם בנו. 

אדמה מעולה לשתילה

חושבים לא רק על עצמנו

אם מסתכלים על התמונה הגדולה ועל ההתחממות הגלובלית, אדמה בריאה חשובה לכולנו. אדמה חשופה פולטת פחמן לאטמוספרה ובכך מאיצה את ההתחממות הגלובלית וגורמת נזק לחיים על כדור הארץ. 

לצמחים יש יכולת מופלאה לבצע פוטוסינתזה ובכך למשוך את הפחמן מהאטמוספרה ולהעביר אותו דרך השורשים שלהם אל תוך האדמה, אדמה בריאה יכולה לאחסן את הפחמן בתוכה. בנוסף, אדמה בריאה סופגת מים ועל ידי כך מונעת שיטפונות, היא פחות חשופה ליובש ומספקת לצמחים בדיוק את המזון שהם צריכים תוך כדי הדברת מחלות ומזיקים. בקיצור, אדמה בריאה נהיית עשירה יותר ויותר בגלל כל הדברים שחיים ומתים בה.

מילים אחרונות

התבוננות על האדמה כיצור חי עוזרת לנו להעניק לה את מה שהיא צריכה. 

בני האדם משתמשים בביגוד בכדי לשמור על הגוף מפני טמפרטורות קיצוניות, טוב נעשה אם נדאג שגם לאדמה יהיה כיסוי שיעזור לה לשרוד בטמפרטורות קיצוניות. 

כמו כל היצורים החיים גם לאדמה חשוב לאכול אוכל בריא ולהזין את עצמה בחיים, גם היא צריכה אוויר לנשימה וכמובן מים לשתייה. הזנת האדמה בחומרים אורגניים היא מתן תזונה בריאה אשר מתגמלת אותנו כאשר אנו אוכלים ממנה או חיים עליה.
רוצים לדעת עוד? יש סרט מומלץ בתחום שאפשר למצוא בנטפליקס ושמו "kiss the ground", בנוסף יש מחקרים נוספים של Elaine Ingham שנכנסים יותר לעומק ומסבירים דברים בצורה מדעית ופרקטית גם יחד. וכמובן אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ולהתעדכן בכתבות העתידיות שיצאו בנושא. 

  

כתבות נוספות

שאלות נפוצות על קומפוסט

שאלות נפוצות על קומפוסט

הקומפוסטר לא סתם הפך להיות חברו הטוב של האדם, האדמה וגם היקום מודה לנו על כל גרם של זבל אורגני שלא נקבר או מושלך לפח.

חממה טיפולית

חממה טיפולית

מאז ומתמיד ידענו שישנו קשר ישיר וחיבור עמוק בין הנפש לטבע, ולגבי הקשר בין הנפש לגוף אין לנו כל ספק. אבל אם לרגע ניקח את

איזה קומפוסטר מומלץ לרכוש?

קיימים היום בשוק המון סוגי קומפוסטרים, כשכל אחד נראה ומתנהג קצת שונה מחבריו הקומפוסטרים. איך בכל זאת בוחרים את המומלץ ביותר? על רגל אחת –

גידול הידרופוני בחממה ביתית

גידול הידרופוני בחממה ביתית

גידול הידרופוני בחממה ביתית – פרי עץ הדעת שמשגע את עולם הגינון הפרטי! לא פעם שמענו את ההתלהבות בקולם של מי שמגדל הידרופוני ואם גם

חממה ביתית על שטח חקלאי

חממה ביתית לא רק לגידול צמחים

כשאנחנו חושבים על חממה אנחנו ישר חושבים על גידול צמחים אבל תתפלאו לדעת שיש עוד הרבה אפשרויות יצירתיות. חממה ביתית יכול להיות בדיוק המבנה שאתם

גלילה לראש העמוד
מנעול פתוח
כיף שחזרת
דילוג לתוכן