קומפוסט כאמצעי לדיכוי של מחלות קרקע

קומפוסט כאמצעי לדיכוי של מחלות קרקע

רוצים לגדל גינה אורגנית ולא רוצים להשתמש בריסוסים כדי להתמודד עם מחלות קרקע או למנוע אותם? בוודאי תשמחו לשמוע שקומפוסט יכול להיות התשובה שאתם מחפשים.

בכתבה הבאה נפרט על הקשר שבין קומפוסט לדיכוי מחלות קרקע. אז בין אם אתם בעלי גינה קטנה או כמה אדניות במרפסת ואתם חווים תסכול בהתמודדות עם מחלות קרקע שמשפיעות על היבול שלכם, אולי הגיע הזמן לשקול להתחדש בקומפוסטר או פשוט לקנות קומפוסט איכותי.

תוכן עניינים

מהן מחלות קרקע?

מחלות קרקע הן רבות ומגוונות והן מתפתחות בתנאי סביבה שונים ותוקפות צמחים שונים.
המחלות נגרמות ע"י סוגים שונים של יצורים כמו חיידקים פטריות ונמטודות (תולעים מיקרוסקופיות). בכל אדמה יש מגוון רב של גורמי מחלות (פתוגנים) שבדר"כ נמצאים באיזון עם אורגניזמים אחרים בקרקע. כשהאיזון מופר, יש התרבות של גורם מחלה כזה. אצלנו, כבעלי גינה, הדבר מתבטא בפגיעה בצמח וביבול שלנו. מחלות אלו אפילו ימנעו מהצמחים לנבוט בכלל. 

מהו דיכוי מחלות?

הכוונה בדיכוי מחלות זה כאשר צמח שיכול להיות פגיע או רגיש למחלה מסוימת נשאר בריא או נפגע רק מעט גם כאשר אותו פתוגן נמצא בקרקע. הקרקע יכולה לתרום להתפתחות מחלות או יכולה להיות בעלת כושר דיכוי מחלות. למעשה מדובר בטווח וכמעט לכל סוגי הקרקעות, כולל אלו שאנחנו משתמשים בהם בגינה או בחממה הביתית, יש יכולת מסויימת של דיכוי מחלות. 

יכולת דיכוי המחלות משתנה ביחס למחלות שונות ומנגנוני הפעולה שלהן. קרקע אחת תהיה עמידה למספר סוגים של גורמי מחלות ואחרת יכולה להיות עמידה לסוג אחד בלבד. במדע ובחקלאות יש מבחן מקובל שבודק עד כמה הקרקע היא מעודדת/מדכאת מחלות. 
במבחן משווים בין קרקעות מסוגים שונים או בין קרקע עם תוספת קומפוסט וקרקע ללא קומפוסט. קרקע בה המחלה לא התפתחה כלל או התפתחה בה לאט ביחס לאחרת, תיחשב כמדכאת מחלות וקרקע בה המחלה התפחתה ו/או בקצב מהיר יותר תיחשב לכזו המעודדת היווצרות מחלות.ן

איך אנחנו יכולים לעודד דיכוי מחלות בקרקע שלנו?

שאלה נהדרת. אפשר להגביר דיכוי מחלות ע"י פעולות שמגבירות את הפעילות הביולוגיות. פעולות אלו כוללות הוספה של גורמי בקרה והדברה ביולוגים כמו למשל פטריות מועילות שניזונות מפטריות מזיקות ובכך משמידות אותן, הוספה של קומפוסט בשל או שילוב של השניים. 

השימוש בקומפוסט הוא הנפוץ והזמין ביותר למטרה זו ועל כך נרחיב בכתבה זו. לכן במידה ואין לכם קומפוסטר זה הזמן להשיג אחד.
בנוסף, חשוב להימנע מפעולות שפוגעות בפעילות הביולוגית כמו שימוש בכימיכלים וחומרי הדברה. אלו יכולים להרוג את המזיקים אבל על הדרך גם לפגוע במיקרואוגנזימים טובים לקרקע ולצמחים.
במידה ובכל זאת החלטתם להשתמש בכאלו, מומלץ מיד לאחר מכן להעשיר את הקרקע בקומפוסט בשל. בדיוק כמו שאנחנו חולים ולוקחים אנטיביוטיקה. האנטיביוטיקה הורגת את החיידקים הרעים שבגוף שלנו אבל גם את הטובים ולכן מומלץ לקחת פרוביוטיקה כתוספת. בדומה לחומרי הדברה חיטוי הקרקע מסוגים שונים (חיטוי סולרי או באמצעות קיטור) גם הם פוגעים בכושר דיכוי המחלות של הקרקע אם כי אלו פחות נפוצים בגינון הביתי.

איך להפוך את הקרקע למדכאת מחלות

מה הקשר בין קומפוסט לדיכוי מחלות?

כמו שכבר כתבנו בכתבה : גדלו אדמה בריאה, האדמה היא מערכת חיה וככזו היא צריכה מזון. הקומפוסט הוא תוסף חשוב מאוד בגינון, הקומפוסט משפר את מבנה והרכב הקרקע. אלו משפיעים על צריכת המינרלים והוויטמינים של הצמח ולכן מחזקים את הצמח. בנוסף, לקומפוסט יש יכולת להגביר את יכולת דיכוי המחלות של הקרקע. יש סוגים שונים של קומפוסט. כל סוג משפיע באופן שונה על הגורמים הביולוגים והלא ביולוגים ולכן יוצר רמה שונה של דיכוי מחלות ואת סוג המחלות בהן הוא נלחם. 

הקומפוסט תורם לפעילות הביולוגית בקרקע. מצד אחד הוא משפיע על שורשי הצמחים ומצד שני הוא משפיע על פעילות המיקרואוגנזימים באדמה עצמה. win win situation לא?

גדלו אדמה בריאה

גדלו אדמה בריאה

האדמה היא דבר חי, אדמה בריאה היא מקום שוקק חיים. כשהאדמה חיה בהרמוניה עם החיים בה, היא מהווה בסיס נהדר לגידול צמחים יפהפיים ואוכל בריא.

קרא עוד »

מה אומרים החוקרים?

חוקרים מאיטליה ביצעו מטא אנליזה בנושא הקומפוסט כמדכא מחלות קרקע. הם ניתחו והשוו תוצאות של מחקרים רבים ביותר מ-250 מאמרים מדעיים בנושא ומצאו כי ביותר מ50% מהמקרים הוכיחו החוקרים השונים שלקומפוסט יש יכולת בדיכוי מחלות קרקע. לשם השוואה, כבול נמצא כמדכא מחלות רק ב4% מהמקרים (1).

קומפוסט בזכוכית מגדלת

קומפוסט כנגד פוזריום דוררת ושאר פטריות.

רגע, מה? פוזריום (Fusarium) ודוררת (Verticilli) הן פטריות נפוצות מאוד ועלולות לפגוע בשורשים של צמחים רבים שאפשר לגדל בחממה הביתית שלנו או בגינה כגון: עגבנייה, מלפפון, חסה, תפוח אדמה, בצלים, שום ועוד. אם זה לא מספיק אז הן גם פוגעת בעלים של הצמח ומפחיתות את כמות הירקות או התוצרת שיכול להניב כל צמח.

פטריית פוזוריום בצלחת פטרי

פטריית הפוזריום כפי שהיא גדלה במעבדה

פוזוריום בעגבניה

פטריית הפוזריום כפי שהיא מתבטאת בעגבניה

בספרות המדעית ניתן למצוא מחקרים רבים שמוכיחים כיצד שימוש בקומפוסט מסייע בהתמודדות כנגד הפטריות האלו. אותם חוקרים שניתחו 250 מאמרים מצאו כי ב74% מהמקרים תוספת הקומפוסט שימשה כבקרה יעילה כנגד פטריית הפוזריום. ב61% מהמקרים תוספת הקומפוסט הייתה יעילה גם כנגד דוררת (1).

מחקרים נוספים

במחקר אחר, מדענים מספרד ואיטליה (2) מצאו כי לקומפוסט יש אפקט בקרה ביולוגית כנגד פטריית הפוזריום התוקפת צמחי מלון. במחקר בודדו את הפטריה והראו שהיא גדלה לאט יותר ומתרבה פחות במיצוי קומפוסט בהשוואה למיצוי מצע כבול. באותו מחקר הראו שצמחי מלון גדלים טוב יותר על מצע קומפוסט. משקל הצמחים שגדלו על מצע קומפוסט היה גדול בכ-250% יותר מאלו שגדלו על כבול! ההסבר האפשרי לכך הוא ההגנה כנגד הפטריה בתוספת ההזנה שמספק הקומפוסט. 

מחקר שנערך בצמחי עגבניה קישר בין הפעילות הביולוגית בקרקע, הפטוגנים בקרקע ורמת היבול של אותם צמחים. הם הראו שתוספת קומפוסט מפחיתה את הפגיעה של פטרייה בשם Pyrenochaeta שפוגעת בשורשי העגבניה (3) . 

מחקר נוסף, הראה שתוספת קומפוסט למצע כבול הפחיתה מחלות שנגמו ע"י פטריות שונות בכ60% (4). 

מחקר אחר הראה כי לקופסוט יש גם השפעה חיובית כנגד נמטודות (תולעים זעירות) מזיקות (5). 

אלו רק דוגמאות, המחקרים עוד רבים!

כיצד הקומפוסט מסייע בדיכוי מחלות?

ההסבר המקובל ליעילות הקומפוסט כנגד מחלות הוא המעורבות של פעילות ביולוגית בקרקע ובשורשי הצמחים. לא רק שהקומפוסט מהווה מקור למיקרואורגניזמים טובים המתווספים אל הקרקע, אלא שהוא גם ממריץ את קבוצות המיקרואורגניזמים שכבר נמצאות בה. כאמור, הוא גם משפיע על התכונות הפיזיות והכימיות של הקרקע, משפר את ההזנה של הצמח, כל אלו מחזקים את הצמח ומאפשרים לו להתמודד ביעילות גבוהה יותר עם מזיקים. 

יש קומפוסטים המכילים חומרים מסוימים בריכוזים גבוהים שטובים מאוד נגד מזיק ספציפי (6), יש כאלו שפשוט תורמים להורדת מספר המזיקים בקרקע באופן כללי ובכך מפחיתים נזק פוטנציאלי ויש כאלו שלא מפחיתים את מספר המזיקים אבל מבססים את המיקרואורגניזמים הטובים שכבר נמצאים. אלו מתחרים עם המזיקים על אוכל ובכך מגבילים את שגשוגם ובמקביל מגבירים את יכולת ההזנה של הקרקע ומחזקים את הצמח.

לסיכום

קומפוסט יכול לדכא מחלות גם ע"י השפעה על הצמח וגם על השפעה על המיקרואורגניזמים בקרקע. הקומפוסט מגביר את העמידות של הצמח, הסבילות שלו למחלות, ובלי שום קשר הוא מעודד את הגדילה וההזנה שלו שמחזקים אותו באופן כללי. הוא גם מדכא את הגדילה וההתרבות של מזיקים, גם ע"י כך שהוא מעודד תחרות על משאבים עם אורגניזמים טובים וגם ע"י כך שהוא מכיל חומרים שפוגעים במזיקים. לבסוף הקומפוסט יכול גם ממש להרוג את אותם מזיקים. הדרכים בהם קומפוסט תורם לדיכוי מחלות הן רבות ומגוונות ולרב אין רק דרך אחת אלא כמה שמתרחשות במקביל.

רוצים לקרוא עוד על המחקרים בכתבה?

  1. Bonanomi, G., Antignani, V., Pane, C., & Scala, F. (2007). Suppression of soilborne fungal diseases with organic amendments. Journal of Plant Pathology, 311-324.‏
  2. Bernal-Vicente, A., Ros, M., Tittarelli, F., Intrigliolo, F., & Pascual, J. A. (2008). Citrus compost and its water extract for cultivation of melon plants in greenhouse nurseries. Evaluation of nutriactive and biocontrol effects. Bioresource technology, 99(18), 8722-8728.‏
  3. Giotis, C., Markelou, E., Theodoropoulou, A., Toufexi, E., Hodson, R., Shotton, P., … & Leifert, C. (2009). Effect of soil amendments and biological control agents (BCAs) on soil-borne root diseases caused by Pyrenochaeta lycopersici and Verticillium albo-atrum in organic greenhouse tomato production systems. European journal of plant pathology, 123(4), 387-400.‏
  4. Pane, C., Spaccini, R., Piccolo, A., Scala, F., & Bonanomi, G. (2011). Compost amendments enhance peat suppressiveness to Pythium ultimum, Rhizoctonia solani and Sclerotinia minor. Biological Control, 56(2), 115-124.‏
  5. Termorshuizen, A., Korthals, G., & Thoden, T. (2011). Organic amendments and their influences on plant-parasitic and free-living nematodes: a promising method for nematode management?. Nematology, 13(2), 133-153.‏
  6. Oka, Y. (2010). Mechanisms of nematode suppression by organic soil amendments—a review. Applied Soil Ecology, 44(2), 101-115.‏

כתבות נוספות

שאלות נפוצות על קומפוסט

שאלות נפוצות על קומפוסט

הקומפוסטר לא סתם הפך להיות חברו הטוב של האדם, האדמה וגם היקום מודה לנו על כל גרם של זבל אורגני שלא נקבר או מושלך לפח.

חממה טיפולית

חממה טיפולית

מאז ומתמיד ידענו שישנו קשר ישיר וחיבור עמוק בין הנפש לטבע, ולגבי הקשר בין הנפש לגוף אין לנו כל ספק. אבל אם לרגע ניקח את

איזה קומפוסטר מומלץ לרכוש?

קיימים היום בשוק המון סוגי קומפוסטרים, כשכל אחד נראה ומתנהג קצת שונה מחבריו הקומפוסטרים. איך בכל זאת בוחרים את המומלץ ביותר? על רגל אחת –

גידול הידרופוני בחממה ביתית

גידול הידרופוני בחממה ביתית

גידול הידרופוני בחממה ביתית – פרי עץ הדעת שמשגע את עולם הגינון הפרטי! לא פעם שמענו את ההתלהבות בקולם של מי שמגדל הידרופוני ואם גם

חממה ביתית על שטח חקלאי

חממה ביתית לא רק לגידול צמחים

כשאנחנו חושבים על חממה אנחנו ישר חושבים על גידול צמחים אבל תתפלאו לדעת שיש עוד הרבה אפשרויות יצירתיות. חממה ביתית יכול להיות בדיוק המבנה שאתם

גלילה לראש העמוד
מנעול פתוח
כיף שחזרת
דילוג לתוכן